Mogelijkheid volgen individuele cursussen door externen:
Ja
Instroom aantal studenten per jaar:
30-40
Instroomniveau:
HBO of WO bachelor
Instromingseisen:
Relevante HBO- of HBO-bacheloropleiding in het domein Gezondheid, medische of biomedische wetenschappen,
Hogeschool: Voldoende statistische en methodologische opleiding (minimaal 12 EC).
Aantal EC voor kern cursussen:
29
Onderwerpen van kern cursussen:
Introduction to Epidemiology
Observational Research
Intervention Research in Healthcare
Advanced Statistical Analysis Techniques, Clinimetrics
Meta-Analysis
Molecular and Genetic Epidemiology
Aantal EC voor keuze cursussen:
6
Onderwerpen van keuze cursussen:
Applied Epidemiology of Infectious Diseases
Clinical Data Science
Health economic Analysis/HTA
Clinical Prediction Models
Zoals bij veel opleidingen van de Universiteit Maastricht, wordt de Master Epidemiologie gegeven met behulp van Probleemgestuurd Onderwijs (PGO). In kleine onderwijsgroepen van 10 tot 12 studenten zoeken studenten naar oplossingen voor 'problemen' uit praktijksituaties. Instructeurs treden op als facilitators en helpen waar nodig. Hierdoor kunnen studenten onafhankelijkheid opbouwen en probleemoplossende vaardigheden ontwikkelen die studenten in het veld nodig zullen hebben. Deze actieve, dynamische en collaboratieve leermethode heeft een van de hoogste kennisretentiepercentages van alle instructiemethoden. Ongeveer de helft van de studenten van de master komt uit het buitenland. Inhoud van het programma:
- Er is een grondige basis in de basisprincipes en kernconcepten van de epidemiologie;
- Er ligt een sterke nadruk op professionele onderzoeksvaardigheden zoals het kritisch beoordelen van wetenschappelijke publicaties en rapporten over volksgezondheid en patiëntgebonden onderzoek, het opzetten, uitvoeren, statistisch analyseren, evalueren en rapporteren van eigen epidemiologisch onderzoek van studenten;
- Het programma heeft een sterke onderzoeksfocus met een brede reikwijdte van toegepast onderzoek (oa bewegingsapparaat, voeding, kanker en klinische geneeskunde) en ruime mogelijkheden voor interactie met experts op deze gebieden;
- Studenten leren in een internationaal klaslokaal waarbij ongeveer 40% van de studenten uit het buitenland komt;
- Studenten kunnen een actieve rol spelen in facultair onderzoek, dankzij de nauwe banden van de opleiding met de onderzoeksinstituten;
- De stage vindt plaats onder begeleiding van ervaren docenten. Deze begeleiding wordt door de studenten zeer gewaardeerd;
- Evenementen (bijvoorbeeld een 'loopbaanmiddag') om studenten voor te bereiden op de arbeidsmarkt.